dinsdag 29 november 2016

VR Mars Coaster [App]

Met virtual reality stap je een andere wereld in. Het werkt via een app op je telefoon. Vervolgens stop je je telefoon in een VR-bril. Te koop voor een paar euro bij winkels als Action of Hema. Start de app VR Mars en waan je op de rode planeet. Doordat je overal om je heen kunt kijken en zelfs een wandeling kunt maken, krijg je een aardig beeld van de planeet Mars. De app is er voor Android-telefoons, maar er is een soortgelijke app beschikbaar voor iPhones. Deze vind je in de Apple Store onder de naam VR Mars Coaster.
http://bit.ly/2dn9jVC
Bron: JSW, nr. 3 (november 2016)

maandag 28 november 2016

Programmeren kun je leren, nu ook in Zuid-Limburg

De Provincie Limburg ondersteunt het driejarig programma ‘Programmeren en Coderen in de klas’ met een subsidie van € 412.000. Zeven schoolbesturen in het primair onderwijs en twee in het voortgezet onderwijs doen mee, zodat voor minimaal 100 scholen, 760 leerkrachten en maar liefst 14.500 leerlingen het vak programmeren onderdeel wordt van het lespakket. Lees verder

Geef digitale geletterdheid een plek in je onderwijs met deze schoolvoorbeelden

Afbeeldingsresultaat voor kennisnet logoHoe geef je digitale geletterdheid structureel een plek in je onderwijs? Kennisnet reikt bestuurders en schoolleiders in het primair en voortgezet onderwijs praktijkvoorbeelden aan, die uit het onderwijs zelf afkomstig zijn. Lees verder

Fulltime leraren (voelen zich) ict-vaardiger dan parttimers

Afbeeldingsresultaat voor didactief onlineHet onderwijs kan haast niet meer zonder ict. Maar hoe ict-vaardig zijn de leraren? Oberon en O21 bevroegen 2300 leraren in het po. Hun advies: zet in op basisvaardigheden voor wie achterloopt. Lees verder
Bron: Didactief online, 1-11-2016

woensdag 23 november 2016

FF Offline : samen in gesprek over sociale media

FF Offline bordspelDoetinchem : Graviant, 2016
1 doos met bordspel en kaartensets
Het gebruik van Sociale Media wordt door velen als waardevol ervaren. Tegelijk roept het ook veel vragen en dilemma’s op. FF Offline! brengt ouders, docenten en/of tieners met elkaar in gesprek! Daarbij gaat het niet om goed of fout, maar vooral om bewustwording, uitwisseling en het delen van ervaringen.
BordspelHet spel kan gespeeld worden met maximaal 6 personen. Het is bedoeld om spelenderwijs ouders, docenten en/of tieners met elkaar in gesprek te brengen over mediawijsheid; thuis of op school.
KaartensetsEr zijn 90 kaartjes in verschillende categorieën verdeeld over setjes voor ouders, voor tieners, een set met tieneruitspraken en een setje met uitdagingen.
Speel je het spel op school dan gebruik je de set Docenten i.p.v. de ouderkaartjes. Deze set bestaat uit 50 kaartjes met de volgende categorieën: dilemma’s, leerpunten, kennis en educatief. In deze set komt niet alleen het gebruik van sociale media aan de orde, maar tevens het gebruik van bijvoorbeeld smartphones in de les. Docenten kunnen dit samen spelen, maar ook samen met ouders en/of leerlingen. 
Prijs: € 24,95

vrijdag 18 november 2016

Curriculum van de toekomst SLO

Afbeeldingsresultaat voor Curriculum van de toekomstOnder de naam 'Curriculum van de toekomst' voert SLO verschillende projecten uit. Samen met scholen en partners in het onderwijs ontwikkelt SLO leerplankaders, toetst deze aan de praktijk en maakt producten die aansluiten bij wat scholen vragen en nodig hebben met het oog op toekomstig onderwijs.

De ontwikkel- en onderzoeksactiviteiten rondom integrale curriculumontwikkeling zijn ingedeeld in vijf projecten. Alle vijf zijn ze gericht op doelen en inhouden van het primair en voortgezet onderwijs:
Naast deze vijf projecten worden in twee projecten de voorwaarden geïdentificeerd die noodzakelijk zijn om te komen tot effectieve curriculumontwikkeling op school:
Omdat het begrip 'samenhang' meerdere verschijningsvormen kent en op diverse niveaus en verschillende lagen een belangrijke rol speelt bij integrale curriculumontwikkeling staat informatie hierover op de pagina Samenhang.

donderdag 17 november 2016

Omdat het werkt : 11 praktijkcasussen over leren met sociale media

Afbeeldingsresultaat voor omdat het werktHannelore Dekeyser, Sibrenne Wagenaar, Joitske Hulsebosch
Arnhem : Erik Vos, Het Lab, 2012. - 96 p.
Met lit.opg.
ISBN 9789081541800
Bespreking van 5 crossanalyses binnen elf cases. Het betreft de crossanalyses: ontwerpprincipes, de toolkeuze, de rol van de facilitator, de rol van de deelnemer (zelforganisatie en zelfsturing) en de meerwaarde van sociale media. Open de brochure Omdat het werkt

woensdag 16 november 2016

Geef ict-bekwaamheid een belangrijkere plek in de gesprekkencyclus

Afbeeldingsresultaat voor kennisnetDigitalisering neemt óók in het onderwijs een hoge vlucht. Om de ict-bekwaamheid van leraren te vergroten, zouden scholen meer gericht moeten inzetten op scholing die aansluit op de dagelijkse onderwijspraktijk. Daar ligt een rol voor schoolbesturen, vindt Tessa van Zadelhoff, projectleider onderwijsinnovatie bij Stichting PRODAS. "Ict-bekwaamheid zou een belangrijkere plek moeten krijgen in de gesprekkencyclus". Lees het pleidooi van Tessa van Zadelhoff
Bron: Kennisnet, 14-11-2016

vrijdag 4 november 2016

Ontwerp betere business : nieuwe tools en skills en een frisse mindset voor strategie en innovatie

Patrick van der Pijl
Deventer: Vakmedianet, 2016. – 268 p.
Met lit.opg.
ISBN 9789462761223
Tegenwoordig voldoet een businessmodel maar korte tijd aan alle eisen. Concurrentie, behoeften van klanten en technologische mogelijkheden veranderen voortdurend, vaak op een onvoorspelbare manier. Gesteld wordt dat wie succesvol wil zijn in de wereld van vandaag, moet gaan denken als een ontwerper. Er worden tools beschreven die nodig zijn om de strategie en innovatie van de hedendaagse business te ontwerpen, zoals bijvoorbeeld het Businessmodel Canvas, het Context Canvas en het 5 Bold Steps Vision Canvas. Er worden in het boek diverse praktijkvoorbeelden gegeven, o.a. Toyota, Startupbootcamp en Wavin.
Plek in kenniscentrum: Management 19120-PIJL

Het officiële scratchjr-boek : help je kinderen leren programmeren!

Marina Umaschi-Bers, Mitchel Resnick
Amsterdam : Nieuwezijds, 2016. - 160 p. : ill. ; 25 cm
De gratis ScratchJr-app is beschikbaar voor iPad, Android-tablet en Chromebook en is geschikt voor kinderen vanaf 5 jaar.
ISBN 9789057124716
Dit boek hoort bij de app ScratchJr. ScratchJr is een programmeertaal voor kinderen vanaf 5 jaar, die beginnen met programmeren en komt voort uit Scratch, de programmeertaal voor kinderen vanaf 8 jaar. Scratch en ScratchJr zijn ontwikkeld aan het MIT, het Massachusetts Institute of Technology. Met de app ScratchJr leren jonge kinderen spelenderwijs programmeren. Door programmeerblokken aan elkaar vast te klikken, maken kinderen zelfstandig of samen met een volwassene hun eigen animaties, interactieve verhalen en dynamische games. In dit boek leren de kinderen karakters voor hun eigen verhaal te maken, achtergronden te ontwerpen en geluiden en foto’s toe te voegen. Ook leren ze hoe je met programmeerblokken karakters kunt laten lopen, springen, dansen en zingen. Ieder hoofdstuk bevat een opdracht, en aan het eind van het boek worden alle opdrachten gecombineerd tot één project. Ouders en leerkrachten krijgen tips om kinderen te helpen en stimuleren en om koppelingen te maken naar taal- en rekenonderwijs.
Plek in kenniscentrum: Ict in het onderwijs 12920-UMAS

Super scratch programmeeravontuur : leer programmeren door coole games te maken!

Auteur: The LEAD-project
Amsterdam : Nieuwezijds, 2016. – 160 p.
ISBN 9789057124761
Scratch is een educatieve programmeertaal, waarbij kinderen de basis van programmeren leren en zo games en animaties maken. Met de stap-voor-stap uitleg en programmeeropdrachten uit Super Scratch Programmeeravontuur! ontwerpen kinderen hun eigen computerspel. Dit stripboek leert kinderen over principes van programmeren, zoals het gebruiken van variabelen, herhalingen en het belang van een logische volgorde. Het staat vol ideeën voor games en is geschikt voor beginnende programmeurs vanaf 8 jaar. Scratch (versie 2.0) is gratis en kinderen kunnen er op hun internetbrowser mee aan de slag, zonder software te downloaden.
Plek in kenniscentrum: Ict in het onderwijs 12920-SUPE